top of page
הודעות אחרונות

ארגון ציוני אמריקה תומך בחוק הדורש רוב של שני-שלישים להצבעה על כל ויתור בירושלים


ארגון ציוני אמריקה (אצ"א) משבח בכל פה את העברתה בכנסת של הצעת חוק חדשה הדורשת רוב מיוחס של שני שלישים בכנסת כדי לאשר ויתור על חלק כלשהו מירושלים אשר עשוי להיות מסוכם במשא ומתן לשלום עם הערבים הפלסטינים בעתיד.

 

אצ"א מזכיר כי החלטה בעלת חשיבות מכרעת, כמו הסכם אוסלו השני משנת 1995, שבו העבירה ישראל את השליטה והסמכות הביטחונית על מרכזי האוכלוסייה המרכזיים ביהודה ושומרון לרשות הפלסטינית, אושרה בכנסת ברוב קולות של 61 בעד ו-59 נגד, רוב קולות שהיה הקטן ביותר האפשרי.

 

החוק החדש, שנתמך על ידי הקואליציה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נועד לסייע במניעת חלוקתה של העיר היהודית ולהבטיח שבכל הסכם שלום שבו תעשה הממשלה ויתורים על ירושלים, יהיה על ויתורים אלה להיתמך על ידי רוב מכריע של אזרחי ישראל. לפיכך, החלטה לוותר על כל חלק של ירושלים לשליטה של ישות שאינה ישראלית תידרש כעת לתמיכתם של 80 חברי כנסת לפחות ("בהצבעה בשעת לילה מאוחרת חוקקה הכנסת חוק שיכשיל נסיגה ממזרח ירושלים", טיימס אוף ישראל, 2 בינואר 2018) .

נשיא אצ"א מורטון קליין אמר: "ארגון ציוני אמריקה משבח בכל פה את אישורו של החוק החדש על ירושלים, הדורש רוב של שני שלישים בכנסת לכל ויתור עתידי אשר עלול להיות נדון עם הערבים הפלסטינים. זהו הצעד הנכון. החוק החדש מבטיח עתה שאם תעלה שאלת הוויתורים על ירושלים, יהיה צורך בהסכמה לאומית אמיתית, לא רק ברוב פשוט, לאישור ויתורים כאלה.

"כפי שהכל יודעים, רוב חברי הפרלמנט באים והולכים. לפעמים, בעיקר על פי הניסיון בישראל, היו ממשלות מכהנות שהחוקים שלהם אושרו ברוב המצומצם ביותר, רוב שנעלם בבחירות שנערכו אחר כך.

"אין זה ראוי שהחלטות בעלות חשיבות מכרעת, המשפיעות על השלום, הביטחון הלאומי ועל בירת הנצח של ישראל ושל העם היהודי יהיו כפופות למשבי רוח משתנים של פוליטיקה קואליציונית וגחמות של מערכות בחירות.

"זה עניין רגיל למדי במדינות חופשיות ששינויי חקיקה יסודיים מסוימים דורשים יותר מאשר רוב פרלמנטרי פשוט כדי להבטיח שהחלטות אפשריות מסוימות לא ייעשו בהינף יד או יתאפשרו כתוצאה מסחר הסוסים של פוליטיקה קואליציונית.

"לסוגיות מסוימות יש עומק, וחשיבותן אינה תלוית זמן ואל להן להיות חשופות לרוחות הפוליטיות המשתנות. אחת הדרכים להבטיח זאת היא להידרש להכרעה בהצבעה ברוב של שני שלישים, כמו בחוק החדש על ירושלים. כדי להשיג רוב של 80 קולות, על התוכנית העומדת להצבעה להיות ראויה ותקפה ולזכות בתמיכה רב-מפלגתית.

"אצ"א מזכיר כי החלטה בעלת חשיבות מכרעת, כמו הסכם אוסלו השני משנת 1995, שבו העבירה ישראל את השליטה והסמכות הביטחונית על מרכזי האוכלוסייה המרכזיים ביהודה ושומרון לרשות הפלסטינית, אושרה בכנסת ברוב קולות של 61 בעד ו-59 נגד, רוב קולות שהיה הקטן ביותר האפשרי.

"התוצאה היתה לא רק התחזקות של משטר הרשות הפסטינית, שכעבור כמה שנים, בשנת 2000, פתחה במלחמת טרור נגד ישראלים, רצחה יותר מ-1,500 אזרחים ישראלים ופצעה אלפים נוספים, אלא גם גרמה לפילוג פוליטי חריף בישראל.

"החלטות משמעותיות המשפיעות על חייהם ועתידם של אזרחי המדינה המתבצעות בהצבעה אחת הן עניין בעייתי מאוד.

"יתר על כן, קשה לשמור על אחדות לאומית כאשר פער קולות קטן ביותר בבית הנבחרים מכריע בעניינים בעלי חשיבות עליונה. החוק הזה מבטיח כי לא יקרה מצב כזה ביחס לירושלים.

"האחדות הלאומית בישראל היא עניין חיוני; חקיקה זו מסייעת לשמרה בעתיד".

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Instagram Social Icon
bottom of page