top of page
הודעות אחרונות

אצ"א מבקרת בחריפות את הכשלת החלטת הקונגרס הקוראת לארה"ב להכיר ברמת הגולן כחלק מישראל


ארגון ציוני אמריקה (אצ"א) מביע צער רב ומותח ביקורת חריפה על שהמנהיגות הרפובליקאית חסמה בבית הנבחרים הצעת החלטה שהגיש איש הקונגרס רון דסנטיס (רפובליקאי-פלורידה), חבר ועדת החוץ של בית הנבחרים, להכרה בריבונותה של ישראל על רמת הגולן.

בשבוע שעבר הגיש דסנטיס את ההצעה בבית הנבחרים להכרה אמריקאית בריבונות הישראלית על רמת הגולן. אלא שכתוצאה מהתנגדות פנימית נגד היוזמה, לא הוגשה ההצעה להצבעה.

 

איש הקונגרס רון דסנטיס (רפובליקאי-פלורידה)” : איך היינו יכולים אפילו לחשוב על תמיכה בכל דבר פרט להחלת הריבונות הישראלית על שטח כל כך חשוב מבחינה אסטרטגית, במיוחד כשמביאים בחשבון את המספר הרב מדי של כוחות עוינים המערערים את יציבות האזור?"

 

מקורות שדיברו בעילום שם טענו כי ההתנגדות להעלאת ההצעה להצבעה הגיעה מהמנהיגים הבכירים ביותר במפלגה הרפובליקאית כמו גם מפקידים בממשלו של הנשיא טראמפ. פקידים בבית הלבן הכחישו מכל וכל שהיו מעורבים בדחיית ההצעה.

איש הקונגרס דסנטיס ביקר בחריפות את הכשלת ההצבעה, ואמר: "אני לא יודע מדוע התיקון שלי לעניין רמת הגולן לא נכלל בסדר היום ולכן לא עלה להצבעה ... זה היה תיקון רלוונטי שהיה מעניק לבית הנבחרים להוסיף בהירות למדיניותה הרחבה יותר של ארצות הברית כלפי סוריה. איך היינו יכולים אפילו לחשוב על תמיכה בכל דבר פרט להחלת הריבונות הישראלית על שטח כל כך חשוב מבחינה אסטרטגית, במיוחד כשמביאים בחשבון את המספר הרב מדי של כוחות עוינים המערערים את יציבות האזור?"

הסנטור טד קרוז (רפובליקאי-טקסס) אשר קרא במשך שנים להכרה בריבונות הישראלית על הגולן, חידש גם הוא את קריאתו לממש זאת. "הגיע הזמן", אמר קרוז, "שארצות הברית תכיר בריבונותה של ישראל ברמת הגולן, אשר הישראלים תפסו לפני עשורים רבים במלחמת הקיום שלהם בשכניהם האויבים ... רמת הגולן היא אזור תשתית אסטרטגי חיוני לביטחונה של ישראל. בצד השני נמצאים ארגוני טרור כמו חזבאללה וכוחות שנשלחו על ידי המשטר האיראני, אשר מחויבים להשמדתה של ישראל ... אין חולק כי ישראל חזקה ובטוחה היא אינטרס ביטחוני אמריקאי חשוב וריבונות ישראלית על הגולן חיונית לשתי המדינות" ("הוכשל ניסיון להכרה בריבונות ישראל בגולן", מאת אדם קרדו, וושינגטון פרי ביקון, 24 במאי 2018).

ישראל כבשה את רמת הגולן במלחמת ששת הימים ב-1967 לאחר התקפות תכופות רבות על ישראל מהגולן, והיא מוחזקת על ידי ישראל במשך 51 השנים האחרונות. ב-1981 החילה ישראל את ריבונותה על האזור (צעד אחד פחות מסיפוח). הרמה נחשבת על ידי רוב הישראלים כחיונית לביטחונה של ישראל, כיוון שהמבנה הטופוגרפי שלה מעניק שליטה על הגליל הישראלי המאוכלס בצפיפות.

נשיא ארגון ציוני אמריקה מורטון קליין אמר: "אצ"א תומך לחלוטין בהצעת ההחלטה של דסנטיס, אליה אנו מתייחסים כהתפתחות חשובה בהשגת הכרה בחשיבות האסטרטגית והביטחונית של הרמה לישראל.

"אנשים זוכרים כי ישראל ספגה התקפת פתע במלחמת יום כיפור ב-1973. כתוצאה מכך, כוחות סוריים שטפו את רוב קווי ההגנה של ישראל בגולן ועמדו לפלוש לגליל לפני שנבלמו על ידי צה"ל. מה היה קורה אילו ישראל לא החזיקה באזור הביטחון הזה ב-1973? יתר על כן, אל לנו לשכוח שבזמן שסוריה שלטה בגולן, היא ירתה באופן קבוע ביישובים יהודיים וביהודים חפים מפשע מרמת הגולן אל הישראלים שהתגוררו בשיפולי הרמה. הגולן הוא אזור ביטחון קריטי ואסטרטגי שעל ישראל להחזיק. גם כאשר התקיימו 'שיחות שלום', הישראלים פעלו למען 'שלום עם הגולן'. וראש הממשלה רבין המנוח נאם פעם אחר פעם והכריז כי ישראל לא תעז לוותר ולרדת מרמת הגולן.

"אנשים זוכרים גם שבמשך עשור 1990, ממשלות ישראל בזו אחר זו ביקשו להשיב את הגולן לסוריה תמורת נייר שעליו חתום חפז אל אסד, הרודן הסורי דאז. נסו לנחש עתה מה היתה משמעות המצב הזה לישראל אם כך היה קורה.

"העולם היה מריע על חתימתו של הסכם שלום בר קיימא לכאורה, אך העובדה היא שכיום, דאעש, אל נוסרה, אל קעידה, משמרות המהפכה האיראניים ועוד כמה וכמה אויבים חמושים ומסוכנים המחויבים להשמדתה של ישראל היו ניצבים ערוכים לא רק מעבר לגולן, שהוא מצב רע כשלעצמו, אלא צופים מטה על הגליל ועל צפונה של ישראל כולו. במצב כזה, בסבירות גבוהה, מלחמה גדולה כבר היתה פורצת.

"רמת הגולן היתה תמיד בעלת חשיבות חיונית לביטחונה של ישראל, אך עתה, משאיראן הכניסה את כוחותיה לסוריה, היא בעלת חשיבות אסטרטגית וביטחונית גדולה עוד יותר לישראל. הכוחות האיראנים לא רק נלחמים למען משטר אסד הרצחני, המפציץ בגז את בני עמו, אלא גם מחמשת מכף רגל ועד ראש קבוצות ג'יהאד אחרות המתנגדות לקיומה של ישראל. איראן כבר שיגרה מל"ט חמוש מסוריה לישראל.

"מסיבה זו, הצעתו של איש הקונגרס דסנטיס היא בעלת חשיבות כה רבה.

"אצ"א תומך בכל פה בהצעתו וקורא לכל הקבוצות האחרות התומכות בישראל לפעול במרץ לקידום תמיכה בקרב הקונגרס והנשיאות להמשך הריבונות הישראלית על הגולן.

"אצ"א גם קורא לנשיא טראמפ, שעדיין לא הביע דעתו בנושא, לתמוך בהצעת ההחלטה של דסנטיס על הגולן. בעשותו כך, הוא יתרום בטווח הארוך ליצירת התנאים שמתוכם שלום אמיתי יפרוץ ביום מן הימים".

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Instagram Social Icon
bottom of page